Terugblik op Creative Worship Night

13-07-2011 14:14

Terugblik op Creative Worship Night

Vanaf september 2010 zijn wij iedere vrijdag avond bij elkaar gekomen om alle lof en aanbidding aan onze Koning Jezus te geven. Iedereen boven de 18 jaar was welkom en er zijn veel zusters en ook broeders gekomen om deze geweldige ervaring mee te maken. Elke avond was anders.. Geen enkele avond leek op de ander: Wij dienen een creatieve God! De Heilige Geest was steeds weer in ons midden en liet ons op bijzondere manieren genieten van elkaar en bovenal van onze Hemelse Vader.

De avonden begonnen om 20.00uur maar vanaf 19.30 uur was iedereen welkom om eerst onder het genot van een kopje koffie of thee even bij te kletsen. Ondertussen bereiden de gene die de leiding had de zaal voor. Elke avond had een thema. De zaal zag er keer op keer weer prachtig en creatief uit. Kleuren stonden altijd centraal. Door middel van lange doeken in verschillende kleuren werd de zaal per avond en thema ingevuld.

Om 20.00uur begonnen wij altijd eerst met gebed en evt een stukje uit de bijbel. Vervolgens even een heerlijke warming-up. Hierna werd er meestal een nummer opgezet waarop ieder op zijn/haar eigen manier dicht bij God kon komen. De ene deed dit dansend de ander vlaggend en weer een ander wilde alleen maar stil zijn. Dit bij elkaar maakte dat je de aanwezigheid van God diep kon ervaren.

Wij hebben ook vaak een kringdans gedaan waarin wij steeds iemand aan de beurt lieten die heel spontaan de bewegingen bedacht. Dit klinkt misschien een beetje eng, maar het tegendeel is waar het is vooral heel leuk! Alles is namelijk goed, zolang het maar tot eer en glorie van onze Heer is. Het was soms ook zo dat iemand het zo heerlijk vond hoe hij/ zij geleid werd in zijn/haar dans dat diegene het liefst de beurt niet doorgaf. Heerlijk, op zo moment geniet de groep alleen maar mee. Je leert elkaar hierdoor ook beter kennen. Soms is het heel leuk maar ook heel fijn om mee te gaan in de flow van iemand anders. Wij hadden ook veel vrije dans hierbij werd er verschillende muziek opgezet en mocht je je zelf helemaal vrij voelen in je eigen bewegingen (alleen, of met anderen)

Er werd ook aandacht besteed aan technieken en bibliodans. Tijdens de momenten van technieken aanleren werd op een nummer een aantal passen geleerd . Als iedereen het onder de knie had was het heel leuk om de passen nog eens samen op een nummer te gelijk te dansen. Bij bibliodans leerde wij hoe je heel simpel je eigen lichaam in beweging kan ontdekken. Door middel van tegenstellingen: hoog-laag/ groot-klein/ ver-dichtbij/ hard-zacht/ langzaam-snel etc. kun je heel veel doen met je lichaam. Ook kun je een doek erbij gebruiken en deze in je ene hand te volgen op muziek. Daarbij werd een bijbeltekst gevoegd waardoor er een brug geslagen werd van het lichamelijke naar het spirituele beleven. Hierdoor voel je je vrijer om je zelf te bewegen voor God. Je kan zoveel meer als je zelf denkt en wanneer je je zelf overgeeft in de handen van de Heer, leidt de Heilige Geest je op een hele intieme manier dichter naar het Vaderhart van God.

Zoals ik al vertelde elke avond had een andere invulling. Zo hebben wij ook het thema Veel kleurigheid gehad. Hierbij mocht een ieder zijn of haar kleur(en) ontdenken tijdens de dans doormiddel van vlaggen of doeken. Er waren die avond ook hele grote lange gekleurde doorzichtige doeken. Het was een bijzondere en veilige ervaring om jezelf helemaal in die doeken te wikkelen. Zo dicht bij Hem te zijn. De veelkleurigheid van God is zo groot.

Het thema en de avond werd nooit door de leiding helemaal ingevuld. Iedereen laat iets moois van God zien en dit samen maakte dat wij geweldige, blije, emotionele, vrije, ontzagwekkende diepgaande avonden met elkaar hebben mogen beleven. Doordat er zoveel zusters en broeders op deze avonden af zijn gekomen heeft onze Hemelse Vader heerlijk kunnen genieten van de aanwezigheid van zijn kinderen. Hij geniet er van als wij samenkomen en voor Hem dansen, zingen, springen, vlaggen, knielen. Hem komt toe alle lof en eer tot in eeuwigheid Amen!

—————